top of page
  • Writer's pictureRashid Salleh

5 PETUA HEBAT UNTUK MELAKUKAN KOMEDI SPONTAN



1. TONTON DAN DENGAR

Sebagai penghibur, ini adalah elemen paling penting dalam mana-mana persembahan, lebih-lebih lagi dalam komedi improvisasi. Oleh kerana sifatnya yang spontan, pelakon mesti menyedari kata-kata, gerak isyarat dan cerita mereka yang dicipta dalam persekitaran mereka yang telah dicadangkan, biasanya, oleh penonton mereka.


Adalah penting untuk anda terus terlibat dengan rakan penghibur anda dengan menonton dan mendengar kerana jika anda terlepas perkataan atau gerak isyarat atau pergerakan muka yang penting, anda boleh kehilangan peluang lucu yang boleh membuatkan orang ramai ketawa.


Selain itu, menonton dan mendengar reaksi penonton anda juga merupakan bahagian penting dalam petua pertama ini kerana mereka terlibat dengan anda sepanjang persembahan. Dan dapat bertindak balas kepada mereka boleh menyebabkan reaksi positif dan lucu yang besar daripada semua orang yang terlibat.


Petua ini, khususnya, telah mengajar saya untuk menjadi lebih fokus dalam bidang lain dalam kerjaya saya dan ia adalah satu petua yang tidak ternilai dalam peningkatan juga.



2. JANGAN PERNAH KATA TIDAK, SENTIASA KATA YA

Satu lagi elemen penting dalam komedi improvisasi ialah "peraturan" YA. Ia adalah satu peraturan yang akan memastikan anda terlibat dengan rakan penghibur anda dan mengekalkan adegan atau cerita yang anda cipta bergerak ke hadapan.

Ramai penghibur baru terjebak dalam perangkap elemen TIDAK kerana takut tidak dapat bertindak balas secara positif atau terlibat dalam adegan. Ia adalah kejadian semula jadi tetapi ia boleh dilatih dan diajar dengan mudah apabila mereka mempunyai latihan yang mencukupi.


Sebagai contoh, seorang penghibur boleh memulakan adegan dengan berpura-pura memandu kereta dan tindak balas spontan yang hebat untuk rakan penghibur ialah, sama ada duduk di 'tempat duduk penumpang' di sebelah mereka atau pun di belakang! Ini sudah pun menimbulkan respons daripada penonton anda kerana kedua-dua penghibur sedang menonton antara satu sama lain dan oleh itu, terlibat dalam cerita. Walau bagaimanapun, tindak balas yang buruk adalah sama ada mengabaikan perkara yang telah ditetapkan dan membuat cerita anda sendiri atau membalas dengan, "Apa yang anda lakukan?" yang akan membunuh kesinambungan dan membunuh cerita.


3. BEKERJASAMA

Kerja berpasukan memerlukan setiap pemain untuk belajar bekerjasama antara satu sama lain. Sekali lagi, kerana adegan adalah spontan, adalah penting untuk anda belajar memberi dan menerima, bermakna anda mungkin mempunyai idea yang bagus untuk menggerakkan cerita atau adegan ke hadapan tetapi jika rakan penghibur anda telah menghasilkan idea yang berbeza, terima idea itu dan lihat ke mana ia menuju. Ia juga memberi penghibur lain untuk memimpin dan berkongsi ketawa dan bersinar bersama-sama, kerana penonton akan dapat mengetahui apabila kerja berpasukan anda bagus.


Sentiasa berwaspada antara satu sama lain dan apabila pasukan bekerja dengan baik, ia akan membawa anda kepada ketawa dan kemungkinan yang tidak berkesudahan!


4. IKUT ALIRAN

Tiada idea yang baik atau buruk.


Inti dari improvisasi adalah untuk dapat mengatakan apa yang anda rasa atau fikirkan, secara spontan! Ia mungkin salah tetapi itu adalah sebahagian daripada komedi improvisasi. Selalunya, naluri atau respons pertama anda biasanya yang paling kelakar dan walaupun ia kelihatan seperti kesilapan, bersikap jujur ​​mengenainya juga akan memberi anda respons positif daripada penonton anda dan juga ketawa besar! Kadang-kadang, kita boleh menjadi terlalu kritis terhadap diri kita sendiri, dan kita menjadi sangat berhati-hati tentang apa yang kita akan katakan kepada orang seterusnya tetapi inti improvisasi adalah untuk belajar untuk bersikap terbuka kerana ia akan memberi anda keyakinan untuk dapat bertindak balas dengan cepat tanpa perlu risau tentang akibatnya. Lagipun, ia adalah rancangan komedi!


Jadi, tinggalkan ketakutan anda di pintu masuk dan terima ketidakpastian sebaik sahaja persembahan bermula!



5. BERSERONOK!

Petua ini cukup penting.


Apabila anda membuat komedi improvisasi buat kali pertama, kebimbangan terbesar sebagai penghibur ialah "Adakah saya kelakar?" dan apabila fikiran anda dikuasai oleh itu sepanjang persembahan, anda tidak akan dapat menikmati diri anda sendiri.


Saya sentiasa gugup setiap kali saya hendak naik ke pentas walaupun kelihatan tenang, secara luaran. Tetapi saya sentiasa memberitahu diri saya untuk menikmati saat-saat apabila saya naik ke atas pentas kerana saya percaya bahawa apabila saya berseronok di atas pentas, ia akhirnya akan menterjemahkan getaran itu kepada persembahan saya dan rakan-rakan pemain saya. Sudah menjadi lumrah bagi sesiapa sahaja untuk gementar dan takut, terutamanya dengan komedi spontan tetapi ia juga satu pencapaian untuk anda dapat mempamerkan kemahiran anda di hadapan khalayak ramai jadi nikmati dan bergembiralah! Jangan risau sama ada anda akan cukup kelakar kerana pada penghujung malam, anda akan belajar lebih banyak daripada pengalaman ini.




bottom of page